PREDVJEŠTINE ČITANJA I PISANJA

 

 

U predškolskom periodu kod djeteta se razvija motorika, kognicija, različite vještine i sposobnosti važne za svakodnevno funkcioniranje, a među tim sposobnostima nalaze se i jezične vještine.

 

U području jezika razvijaju se četiri djelatnosti: slušanje, govorenje, čitanje i pisanje. Slušanje se kod djeteta razvija već intrauterino i ključno je za razvoj kasnijih vještina i sposobnosti u području jezika i govora. Govor nastaje kao produkt komunikacije i usvajanja jezika, odnosno, govor je jedno od sredstava komunikacije i realizacije jezika.

Čitanje i pisanje vještine su koje se najčešće pojavljuju polaskom u školu, no za razvoj tih vještina nužno je usvajanje predvještina.

Neke od predvještina čitanja i pisanja su:

  1. Svjesnost o tisku- obuhvaća interes za tisak, postojanje koncepta o tisku te razumijevanje konvencija pisanja (svjesnost da čitamo/ pišemo s lijeva na desno, odozgo prema dolje, prepoznavanje početka retka, rečenice itd.). Svjesnost o tisku razvija se interaktivnim čitanjem.
  2. Fonološku svjesnost (redom kako se usvaja)
    1. slogovna sinteza (spajanje slogova u riječ)
    2. prepoznavanje rime
    3. slogovna analiza (rastavljanje riječi na slogove)
    4. proizvodnja rime
    5. izdvajanje prvog glasa iz riječi (pa onda redom i svih ostalih)
    6. glasovna analiza (rastavljanje riječi na glasove)
    7. glasovna sinteza (spajanje glasova u riječ)
  3. Imenovanje grafema (slova)
  4. Grafomotoričke vještine (koordinacija oko- ruka)

Važno je naglasiti kako priprema za školu i razvoj ranije navedenih predvještina ne počinje u godini pred polazak u školu, već puno ranije- zapravo od početka usvajanja jezika. Uredne jezične vještine prediktor su urednih sposobnosti čitanja i pisanja i uspjeha u kasnijem obrazovanju.

 

 

Pripremila 

Andrea Adašević, str. sur. logopedinja

dvds.hr is designed by NEO NEO-informatika
Copyright 2024 Dječji vrtić Dugo Selo. Sva prava zadržana.