PREDVJEŠTINE ČITANJA I PISANJA
U predškolskom periodu kod djeteta se razvija motorika, kognicija, različite vještine i sposobnosti važne za svakodnevno funkcioniranje, a među tim sposobnostima nalaze se i jezične vještine.
U području jezika razvijaju se četiri djelatnosti: slušanje, govorenje, čitanje i pisanje. Slušanje se kod djeteta razvija već intrauterino i ključno je za razvoj kasnijih vještina i sposobnosti u području jezika i govora. Govor nastaje kao produkt komunikacije i usvajanja jezika, odnosno, govor je jedno od sredstava komunikacije i realizacije jezika.
Čitanje i pisanje vještine su koje se najčešće pojavljuju polaskom u školu, no za razvoj tih vještina nužno je usvajanje predvještina.
Neke od predvještina čitanja i pisanja su:
- Svjesnost o tisku- obuhvaća interes za tisak, postojanje koncepta o tisku te razumijevanje konvencija pisanja (svjesnost da čitamo/ pišemo s lijeva na desno, odozgo prema dolje, prepoznavanje početka retka, rečenice itd.). Svjesnost o tisku razvija se interaktivnim čitanjem.
- Fonološku svjesnost (redom kako se usvaja)
- slogovna sinteza (spajanje slogova u riječ)
- prepoznavanje rime
- slogovna analiza (rastavljanje riječi na slogove)
- proizvodnja rime
- izdvajanje prvog glasa iz riječi (pa onda redom i svih ostalih)
- glasovna analiza (rastavljanje riječi na glasove)
- glasovna sinteza (spajanje glasova u riječ)
- Imenovanje grafema (slova)
- Grafomotoričke vještine (koordinacija oko- ruka)
Važno je naglasiti kako priprema za školu i razvoj ranije navedenih predvještina ne počinje u godini pred polazak u školu, već puno ranije- zapravo od početka usvajanja jezika. Uredne jezične vještine prediktor su urednih sposobnosti čitanja i pisanja i uspjeha u kasnijem obrazovanju.
Pripremila
Andrea Adašević, str. sur. logopedinja