BILJNI I ŽIVOTINJSKI SVIJET JEZERA

 

 

Projekt "Biljni i životinjski svijet jezera" proveden je u odgojnoj skupini "Zečići" u područnom objektu Lukarišće. Nosioci ovog projekta su djeca odgojne skupine, odgojiteljice Josipa Mrnjaus i Ivana Kralj, pedagoginja Nikolina Bošnjak, te roditelji djece iz skupine.

Projekt je potaknut posjetom jezera "Bajer" u Dugom Selu te vodenog parka sa slatkovodnim ribama "Aquatika" u Karlovcu. Projekt je trajao od prosinca 2019. do ožujka 2020. god.

 

   

 

 Cilj ovog projekta:

-razvoj ključnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje s naglaskom na osnovne kompetencije u prirodoslovlju

-razviti ekološku osvještenost kod djece (briga za ljude, biljke i životinje, planet Zemlju)

Ishodi kojima težimo ovim projektom su povećati razinu znanja o vodama te biljnom i životinjskom svijetu jezera te utjecati na izgradnju stavova o važnosti istih.

Razvojne zadaće koje smo razvijali kod djece su:

  • stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među pojavama, npr. "Koje sve vode postoje?", "Za šta nam služi voda?", "Što pluta/tone?", "Tko živi u jezeru?", "Tko živi pokraj jezera?", "Čime se hrane ribe, žabe?" i sl.
  • razvoj samoprocjene u djece te uočavanje uzročno-posljedičnih veza, npr. "Zašto žabe legu jaja ispod lišća i kamenja?",
  • razvoj djetetovih kreativnih sposobnosti izražavanja i stvaranja
  • razvoj govora, komunikacije te monološkog govora npr. prezentiranje plakata od strane djece (opisivanje, prepričavanje)
  • razvijati sposobnost slušanja drugih
  • razvijati svijest o važnosti očuvanja prirode
  • Djecu smo pitali što znamo o vodi, jezeru, životinjama i biljkama u njemu te dobili zanimljive odgovore. Ovo su neki od njih.
  • Tomo: "Voda brzo ide. Možemo u njoj plivati, roniti i pecati. Slatka voda se može piti. Ribe pod vodom imaju kisika a na suhom nemaju. Kad vide opasnosti ribe se sakriju."
  • Sara: "Slana voda se ne smije piti jer je iz mora. Slatkovodne ribe su u slatkoj vodi. Žabe žive kraj jezera, skaču na list."
  • Stjepan: "Ribe dišu na škrge, nemaju pluća. Imaju peraje kojima plivaju i tako mogu ljude poprskat."
  • Sofija: "U jako dubokoj vodi se može utopiti ako ne znaš plivati, mi nismo kao ribe."
  • Antonia: "Vodu mogu piti, kupati se i oprati zube."

-    Tamara: "Žabe su ljigave."

 

Pitali smo djecu gdje možemo pronaći odgovore na pitanja o projektu. Ovo su odgovori koje smo dobili:

  • Lela: "Na internetu ima puno toga."
  • Sara: "Pročitati ćemo u enciklopediji."
  • Antonio: "Moj tata peca ribe. Pitati ćemo njega."
  • različite knjige, slikovnice, enciklopedije i časopisi
  • posjet roditelja ribiča
  • plakati koje će djeca izrađivati s roditeljima

 

 

Planiranje projekta:

  • AKTIVNOSTI PREMA VRSTAMA DJELOVANJA:

       - životno- praktične i radne aktivnosti

       - raznovrsne igre

       - aktivnosti izražavanja i stvaranja

       - specifične aktivnosti s kretanjem

       - umjetničke aktivnosti

       - druženje i društveno- zabavne aktivnosti

 

cjelovit pristup dječjem razvoju- razvoj ključnih kompetencija djeteta

  • oformiti centar ribarnice
  • boravak roditelja u skupini "Upoznajmo ribiča"
  • izrada plakata o životinjama i biljkama jezera- roditelji i djeca, prezentacija djeci u skupini

 

     

 

  • "Dnevnik žapca Regija"
  • izrada knjige "Jezero" (dječji radovi, plakati, crteži, fotografije)

 

Provedba projekta:

     

 

  • kako bi podržali projekt, pratili interese i razvojne mogućnosti djece te time razvijali njihove kompetencije stvarali smo poticajno okruženje tj. sobu dnevnog boravka- centre aktivnosti smo obogaćivali raznim materijalima, sredstvima i didaktikom
  • pokusi: Gustoća vode, Kako postići da predmeti plutaju, Tone-pluta, Filtriranje vode-čista/prljava, Voda u vrećici, Pokus sa čašom i kartonom, Procjena koliko vode iz vrča od 1l stane u čašu određene mjere(1 dcl, 2 dcl i sl.), Topivost u vodi, Topivost u toploj i hladnoj vodi

 

     

 

  • izrada anatomije ribe , žabe i patke - osnovne kompetencije u prirodoslovlju

 

          

 

  • stolno-manipulativne igre: Bingo "Voda", "Jezero", "Ribolov", društvena igra s kockom "Čuvajmo jezero", "Skupi likove iz jezera" - osnovne kompetencije u prirodoslovlju, učiti kako učiti, socijalna i građanska kompetencija

 

     

 

  • matematičke igre: "Spoji ribice-količina/broj", "Pokrij ribu-količina/broj", "Ribica-zbroji/oduzmi", "Ribice- prostorni odnosi-gore/dolje, desno/lijevo", igra s kockom, "Pokrij patku", sudoku igra "Ribe", matematičke slagalice "Na jezeru", "Potopi žabu", "Biljke i životinje jezera (koordinatna mreža) - matematička kompetencija, socijalna i građanska kompetencija

 

     

 

  • igra sa slovima: "Uštipni slovo" (pojmovi vezani za jezero), "Spoji ribicu-slovo-slovo", "Potraži slova u moru riba" - komunikacija na materinskome jeziku

 

     

 

  • likovne aktivnosti- kulturna svijest i izražavanje
  • slikanje vodenim bojama "Jezero" - nijanse plave/zelene
  • slikanje temperama "Ribe u jezeru" (nijanse boja,toplo-hladne boje)
  • "Riblji kolaž" - rad s različitim materijalima (papir, drvo, plastika, tkanina, vata, vuna, folija, kamenčići)
  • "Pletena riba"- "pletenje vunom" po kartonskom obliku
  • "Tartan riba" - "pletenje papirnatim trakama"
  • izrada patki od tuljaca/tempera/ljepilo
  • izrada ribica (papir, flomasteri,škarice)
  • izrada maski (Picassov model)-riba, patka, žaba...
  • modeliranje glinom "Ribice" - šljokice, konfete
  • slikanje pastelama i vodenim bojama "Riba" (po Klee)
  • slikanje kredom "Jato riba"
  • izrada labudova od PNM-a, slikanje temperom
  • crtanje ugljenom "Pero"
  • modeliranje plastelinom "Žabice"
  • slikanje temperom-nijanse zelene boje "Žaba"
  • slikanje flomasterima i pastelom "Žabica" - portret
  • prezentacija plakata o šaranu, žabi, jezeru, divljoj patki- građanska kompetencija, inicijativnost i poduzetnost, komunikacija na materinskome jeziku

 

     

 

Pitanja i odgovori djece:

Lela: "Tomo zašto cvijet može narasti na lopoču?"

Tomo: "Zato da se žabe mogu tamo sunčati."

Patricia: "Zašto žabe ležu jaja na lišće?"

Tomo: "Ispod lišća ih ležu da ne dođu grabežljivci i pojedu ih."

Tamara: "Zašto žabe jedu druge žabe?"

Tomo: "Da imaju snage, inače jedu samo muhe. Al ne jedu svoju mamu i tatu, ni sestru ni brata ne jedu, samo one koje ne poznaju od žaba."

 

Čitali smo?

  • Enciklopedije: Slikopedija, Voda, Vodeni svijet, Gmazovi i vodozemci, Ribe, Ptice, Moj prvi origami
  • Slikovnice: Tajne i zgode nestašne vode, Danas jedem ribu, Riba duginih boja, Riba duginih boja i stranac u nevolji, Riba duginih boja i čudovište iz morske spilje, Riblje putovanje u gradu Karlovcu, Priča o tri ribe, Riječne zagonetke, Bajka o ribaru i ribici, Na rijeci, Zaljubljeni žabac, Žabac i stranac, Ružno pače, Labuđe jezero, Kraljević žabac, Priča o žabi, Žabe traži kralja, Basne?.

 

Koje su dobrobiti za djecu?

- otvorenost djece prema svijetu oko sebe i prema novim iskustvima

 - radoznalost i inicijativnost

- samopoštovanje i samosvijest djeteta

 - razvoj samostalnosti mišljenja i djelovanja

- visoka uključenost djeteta u odgojno-obrazovne aktivnosti, uživanje u interakciji

 - kreativnost, stvaralački potencijal djeteta

 - tolerancija djeteta u komunikaciji s drugima

 

 

Literatura:

  • Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, Slunjski E. i suradnici, Zagreb 2014.,
  • Tragovima dječjih stopa, Slunjski E., Profil, Zagreb 2012.,
  • Kurikulum za vrtiće, Kirsten A. Hansen, Roxane K. Kaufmann, Kate Burke Walsh, Zagreb, Pučko otvoreno učilište Korak po korak, 2006.

 

dvds.hr is designed by NEO NEO-informatika
Copyright 2024 Dječji vrtić Dugo Selo. Sva prava zadržana.