BILJNI I ŽIVOTINJSKI SVIJET JEZERA
Projekt "Biljni i životinjski svijet jezera" proveden je u odgojnoj skupini "Zečići" u područnom objektu Lukarišće. Nosioci ovog projekta su djeca odgojne skupine, odgojiteljice Josipa Mrnjaus i Ivana Kralj, pedagoginja Nikolina Bošnjak, te roditelji djece iz skupine.
Projekt je potaknut posjetom jezera "Bajer" u Dugom Selu te vodenog parka sa slatkovodnim ribama "Aquatika" u Karlovcu. Projekt je trajao od prosinca 2019. do ožujka 2020. god.
Cilj ovog projekta:
-razvoj ključnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje s naglaskom na osnovne kompetencije u prirodoslovlju
-razviti ekološku osvještenost kod djece (briga za ljude, biljke i životinje, planet Zemlju)
Ishodi kojima težimo ovim projektom su povećati razinu znanja o vodama te biljnom i životinjskom svijetu jezera te utjecati na izgradnju stavova o važnosti istih.
Razvojne zadaće koje smo razvijali kod djece su:
- stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među pojavama, npr. "Koje sve vode postoje?", "Za šta nam služi voda?", "Što pluta/tone?", "Tko živi u jezeru?", "Tko živi pokraj jezera?", "Čime se hrane ribe, žabe?" i sl.
- razvoj samoprocjene u djece te uočavanje uzročno-posljedičnih veza, npr. "Zašto žabe legu jaja ispod lišća i kamenja?",
- razvoj djetetovih kreativnih sposobnosti izražavanja i stvaranja
- razvoj govora, komunikacije te monološkog govora npr. prezentiranje plakata od strane djece (opisivanje, prepričavanje)
- razvijati sposobnost slušanja drugih
- razvijati svijest o važnosti očuvanja prirode
- Djecu smo pitali što znamo o vodi, jezeru, životinjama i biljkama u njemu te dobili zanimljive odgovore. Ovo su neki od njih.
- Tomo: "Voda brzo ide. Možemo u njoj plivati, roniti i pecati. Slatka voda se može piti. Ribe pod vodom imaju kisika a na suhom nemaju. Kad vide opasnosti ribe se sakriju."
- Sara: "Slana voda se ne smije piti jer je iz mora. Slatkovodne ribe su u slatkoj vodi. Žabe žive kraj jezera, skaču na list."
- Stjepan: "Ribe dišu na škrge, nemaju pluća. Imaju peraje kojima plivaju i tako mogu ljude poprskat."
- Sofija: "U jako dubokoj vodi se može utopiti ako ne znaš plivati, mi nismo kao ribe."
- Antonia: "Vodu mogu piti, kupati se i oprati zube."
- Tamara: "Žabe su ljigave."
Pitali smo djecu gdje možemo pronaći odgovore na pitanja o projektu. Ovo su odgovori koje smo dobili:
- Lela: "Na internetu ima puno toga."
- Sara: "Pročitati ćemo u enciklopediji."
- Antonio: "Moj tata peca ribe. Pitati ćemo njega."
- različite knjige, slikovnice, enciklopedije i časopisi
- posjet roditelja ribiča
- plakati koje će djeca izrađivati s roditeljima
Planiranje projekta:
- AKTIVNOSTI PREMA VRSTAMA DJELOVANJA:
- životno- praktične i radne aktivnosti
- raznovrsne igre
- aktivnosti izražavanja i stvaranja
- specifične aktivnosti s kretanjem
- umjetničke aktivnosti
- druženje i društveno- zabavne aktivnosti
cjelovit pristup dječjem razvoju- razvoj ključnih kompetencija djeteta
- oformiti centar ribarnice
- boravak roditelja u skupini "Upoznajmo ribiča"
- izrada plakata o životinjama i biljkama jezera- roditelji i djeca, prezentacija djeci u skupini
- "Dnevnik žapca Regija"
- izrada knjige "Jezero" (dječji radovi, plakati, crteži, fotografije)
Provedba projekta:
- kako bi podržali projekt, pratili interese i razvojne mogućnosti djece te time razvijali njihove kompetencije stvarali smo poticajno okruženje tj. sobu dnevnog boravka- centre aktivnosti smo obogaćivali raznim materijalima, sredstvima i didaktikom
- pokusi: Gustoća vode, Kako postići da predmeti plutaju, Tone-pluta, Filtriranje vode-čista/prljava, Voda u vrećici, Pokus sa čašom i kartonom, Procjena koliko vode iz vrča od 1l stane u čašu određene mjere(1 dcl, 2 dcl i sl.), Topivost u vodi, Topivost u toploj i hladnoj vodi
- izrada anatomije ribe , žabe i patke - osnovne kompetencije u prirodoslovlju
- stolno-manipulativne igre: Bingo "Voda", "Jezero", "Ribolov", društvena igra s kockom "Čuvajmo jezero", "Skupi likove iz jezera" - osnovne kompetencije u prirodoslovlju, učiti kako učiti, socijalna i građanska kompetencija
- matematičke igre: "Spoji ribice-količina/broj", "Pokrij ribu-količina/broj", "Ribica-zbroji/oduzmi", "Ribice- prostorni odnosi-gore/dolje, desno/lijevo", igra s kockom, "Pokrij patku", sudoku igra "Ribe", matematičke slagalice "Na jezeru", "Potopi žabu", "Biljke i životinje jezera (koordinatna mreža) - matematička kompetencija, socijalna i građanska kompetencija
- igra sa slovima: "Uštipni slovo" (pojmovi vezani za jezero), "Spoji ribicu-slovo-slovo", "Potraži slova u moru riba" - komunikacija na materinskome jeziku
- likovne aktivnosti- kulturna svijest i izražavanje
- slikanje vodenim bojama "Jezero" - nijanse plave/zelene
- slikanje temperama "Ribe u jezeru" (nijanse boja,toplo-hladne boje)
- "Riblji kolaž" - rad s različitim materijalima (papir, drvo, plastika, tkanina, vata, vuna, folija, kamenčići)
- "Pletena riba"- "pletenje vunom" po kartonskom obliku
- "Tartan riba" - "pletenje papirnatim trakama"
- izrada patki od tuljaca/tempera/ljepilo
- izrada ribica (papir, flomasteri,škarice)
- izrada maski (Picassov model)-riba, patka, žaba...
- modeliranje glinom "Ribice" - šljokice, konfete
- slikanje pastelama i vodenim bojama "Riba" (po Klee)
- slikanje kredom "Jato riba"
- izrada labudova od PNM-a, slikanje temperom
- crtanje ugljenom "Pero"
- modeliranje plastelinom "Žabice"
- slikanje temperom-nijanse zelene boje "Žaba"
- slikanje flomasterima i pastelom "Žabica" - portret
- prezentacija plakata o šaranu, žabi, jezeru, divljoj patki- građanska kompetencija, inicijativnost i poduzetnost, komunikacija na materinskome jeziku
Pitanja i odgovori djece:
Lela: "Tomo zašto cvijet može narasti na lopoču?"
Tomo: "Zato da se žabe mogu tamo sunčati."
Patricia: "Zašto žabe ležu jaja na lišće?"
Tomo: "Ispod lišća ih ležu da ne dođu grabežljivci i pojedu ih."
Tamara: "Zašto žabe jedu druge žabe?"
Tomo: "Da imaju snage, inače jedu samo muhe. Al ne jedu svoju mamu i tatu, ni sestru ni brata ne jedu, samo one koje ne poznaju od žaba."
Čitali smo?
- Enciklopedije: Slikopedija, Voda, Vodeni svijet, Gmazovi i vodozemci, Ribe, Ptice, Moj prvi origami
- Slikovnice: Tajne i zgode nestašne vode, Danas jedem ribu, Riba duginih boja, Riba duginih boja i stranac u nevolji, Riba duginih boja i čudovište iz morske spilje, Riblje putovanje u gradu Karlovcu, Priča o tri ribe, Riječne zagonetke, Bajka o ribaru i ribici, Na rijeci, Zaljubljeni žabac, Žabac i stranac, Ružno pače, Labuđe jezero, Kraljević žabac, Priča o žabi, Žabe traži kralja, Basne?.
Koje su dobrobiti za djecu?
- otvorenost djece prema svijetu oko sebe i prema novim iskustvima
- radoznalost i inicijativnost
- samopoštovanje i samosvijest djeteta
- razvoj samostalnosti mišljenja i djelovanja
- visoka uključenost djeteta u odgojno-obrazovne aktivnosti, uživanje u interakciji
- kreativnost, stvaralački potencijal djeteta
- tolerancija djeteta u komunikaciji s drugima
Literatura:
- Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, Slunjski E. i suradnici, Zagreb 2014.,
- Tragovima dječjih stopa, Slunjski E., Profil, Zagreb 2012.,
- Kurikulum za vrtiće, Kirsten A. Hansen, Roxane K. Kaufmann, Kate Burke Walsh, Zagreb, Pučko otvoreno učilište Korak po korak, 2006.