Poticanje govora, jezika i izražavanja u najranijoj dobi
Tijekom ove pedagoške godine intenzivnije ćemo djelovati na poticanju pravilnog govora, jezika i izražavanja djece. Naša pedagoginja Nikolina Bošnjak, također je profesorica hrvatskog jezika i provodit će akcijsko istraživanje na zadanu temu.
Nositeljica programa je naša ravnateljica; Draženka Sesan, odgojitelji i stručni tim.
Upoznat ćemo Vas sa bitnim zadaćama u odnosu na : dijete, odgojitelje, roditelje, a potom ćemo Vam prikazati što bi u određenoj razvojnoj dobi trebalo usvojiti iz zadanog područja, kako biste dobili određene smjernice.
BITNE ZADAĆE U ODNOSU NA DIJETE
- poticati razvoj govora djece s ciljem da se govorno jezične sposobnosti djece razviju u punom potencijalu
- poticanje razvoja govornog izražavanja i jezičnog stvaralaštva od rane dobi s ciljem prevencije govorno-jezičnih poremećaja
- razvijati sposobnost složenih misaonih operacija ? induktivno i deduktivno zaključivanje, apstraktno mišljenje
- razvijati intelektualne sposobnosti operiranja količinskim i prostornim, te vremenskim odnosima
- poticati razvoj jezika i govora kroz centre za razvoj jezika i govora u SDB
- osmisliti stimulativne igre za razvoj govornih i jezičnih vještina
- pratit razvoj govornog izražavanja i jezičnog stvaralaštva uz pomoć protokola za praćenje govorno-jezičnog razvoja djece
BITNE ZADAĆE U ODNOSU NA ODGOJITELJE I DRUGE DJELATNIKE
- čitanje stručne literature iz zadanog područja, razmjenjivanje znanja, stavova i iskustava putem interaktivnih radionica
- osvještavanje odgojitelja o važnosti sustavnog rada na razvijanju predčitalačkih, grafomotoričkih, okulomotoričkih i predmatematičkih vještina
- promišljanje igara i aktivnosti za stvaranje poticajnih centar za razvoj govornog izražavanja i jezičnog stvaralaštva
BITNE ZADAĆE U ODNOSU NA RODITELJE
- informirati i educirati roditelje o značenju pravovremenog poticanja razvijanja navedenih vještina
- koristiti roditeljske resurse i poticati aktivno sudjelovanje roditelja u navedenom programu
- informirati i educirati roditelje putem kutića za roditelje, brošura i informativnih letaka
STANDARD |
INDIKATORI KVALITETE |
NOSITELJI |
VRIJEME TRAJANJA |
-Edukacija odgojitelja i roditelja o važnosti navedenih vještina
-Inicijalno snimanje materijalnih uvjeta za poticanje vještina u odgojno -obrazovnom procesu
-Primjena projekta u svim skupinama
-Procjena indikatora postignuća i evaluacija projekta |
-Inicijalni i ciljani upitnici za odgojitelje
-Protokoli snimanja prostorno ? materijalnog konteksta i aktivnosti -Ankete -Praćenje dijelova Odgojno-obrazovnog procesa
-Protokola
-Kvalitativna i kvantitativna analiza postignuća |
-Stručni tim -Ravnatelj -Odgojitelji
|
Kontinuirano tijekom godine |
Razvoj govora od rođenja do 5. godine
Govor se uči od rođenja, od prvog plača i gukanja te prvih ponavljanja riječi roditelja. Dijete pokušava oponašati svim svojim osjetilima sve prikupljene informacije iz okoline. Obitelj, naročito roditelji, imaju temeljnu ulogu u razvoju govora kao i u ranom prepoznavanju govorno-jezičnih poteškoća.
Treba imati na umu da je svako dijete jedinstveno i slijedi svoj individualni tempo razvoja.
Razvojni period od 7. mjeseca do godinu dana |
Receptivni govor |
Ekspresivni govor |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete je prestalo ili nije niti počelo brbljati
- dijete ne koristi vokalnu igru s odraslima
- nema dosljedne reakcije na glasne zvukove
- ne komunicira pokazivanjem ili vokalizacijom s okolinom
- ne reagira na zapovijedi ili kratke zahtjeve
- ne služi se različitim glasovima izmjenjivog tempa i intonacije
Razvojni period od 1. do 2. godine |
Receptivni govor |
Ekspresivni govor |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete ne razumije jednostavne verbalne zapovijedi (?donesi bebu?)
- dijete ne pokazuje interes za govor i govorno izražavanje
- dijete ne pokušava oponašati govor odraslih
- koristi samo neverbalnu komunikaciju i pokazivanje predmeta , bez korištenja rijeci
Razvojni period od 2. do 3. godine |
Receptivni govor |
Ekspresivni govor |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- ne reagira tj. ne izvodi dvočlane zapovijedi
- ne povezuje dvije riječi
- djetetov govor je nerazumljiv i roditeljima
- dijete ne razvija simboličku igru
Razvojni period od 3. do 4. godine |
Receptivni govor |
Ekspresivni govor |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- djetetov govor je nerazumljiv
- djetetov rječnik je siromašan
- djetetov rečenicni iskaz je kratak i siromašan
- produljeno fiziološko mucanje (sve izraženija nefluentnost govora)
Razvojni period od 4. do 5. godine |
Receptivni govor |
Ekspresivni govor |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete nije u stanju ispričati kratak slijed dogadaja
- dijete ne razumije složenije jezične konstrukcije
- djetetov govor je nerazumljiv
- prisutne su teškoće artikulacije tj. nepravilan izgovor nekih glasova
- djetetov govor je netečan, postoje zastajkivanja ili ponavljanja
- postoje teškoce u sporazumijevanju s drugom djecom, teže ostvaruje kontakt zbog nerazumljivog govora
Dijete od 5. godine nadalje treba potpuno razumjeti složeni govor. Rečenice koje dijete koristi moraju biti složene i gramatički ispravne, a rječnik svakog dana sve bogatiji. Artikulacija (izgovor) svih glasova mora biti ispravna, uključujući i glas r. U toj dobi dijete već treba pokazivati interes za čitanje i pisanje te je u stanju napisati svoje ime. Dijete pravilno drži olovku normalnog stiska. Takoder je usvojilo orijentaciju na tijelu, u prostoru i na papiru. Takoder dijete treba prepoznavati i imenovati boje te mehanički brojiti do 10 ili 20. Što se tiče koncenracije i pažnje, pažnju može održati na zadatku 15 do 20 minuta, a trajanje igre može biti i 60 minuta uz kratke otklone pažnje.
Shema razvoja govora (navedena gore) predstavlja u prosjeku uzrast do kojeg većina djece savlada određene vještine. Djeca obično ne savladaju sve vještine navedene u pojedinom periodu dok ne dostignu gornju granicu uzrasta. Ako Vaše dijete nije savladalo neku vještinu od svih nabrojanih za pojedini uzrast odmah ne znači da ima govorno-jezični poremećaj. Ipak, ako dijete nije savladalo većinu vještina za pojedinu
Napisala :
prof. logoped Ivana ?uric-Katanic
Pripremila:
prof.pedagog Nikolina Bošnjak